تبلیغات
دارابکلا در قله بصیرت

پرسمان (4) - قسمت اول

پرسمان (4)
پاسخ به سؤال از چیستی عبور از عالم جن
مطالب ارسالی حجت الاسلام دکتر سید حسین شفیعی دارابی


بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت.
طلوع ماه مهمانی الهی را به همة بندگان خوب حضرت حق؛ به ویژه به طرّاح سؤال تبریک عرض می کنم.
دانشجوئی از شهرستان بندر لنگه پرسیده است:
«چند وقت پیش از تلویزیون شنیدم درمورد یک شخصیت می گفت از عالم جنّ و پری عبور کرده و به عالم  نور رسیده میخواستم بدونم:
1-    وقتی روح به عالم شیاطین و جن وپری میره یعنی نزول پیدا نکرده؟؟؟؛
2-    یا عالم جن وپری بالاتر از عالم ارواح  انسانیه؟؛
3-     اگر کسی شیطان رو ببینه یعنی روحش پلیده؟؛
4-     اساسا کدوم مرحله بالاتره؟؛
5-     اینکه انسان روح از بدنش جدا بشه و در شهر بگرده و شهر رو بینه و ارواح آدمی یا اینکه شیاطین و جن و پری؟؟؟ اصلا چیز خوبیه یا بد؟؛
6-     و اینکه چطور میتونه دقیقا از این عوالم بگذره یا کنترل کنه روحش کجا بره و فقط روح نره و او بیننده؟
وخیلی سوالات دیگه»؛
مقدّمة پاسخ:
در پاسخ این پرسشگر فرهیخته چنین نوشتم:
پیش از ذکر پاسخ به پرسش های 6 گانة مذکور، توّجه به نکات 8 گانة ذیل را، سودمند میدانم:
نکتة اوّل:
باید بدانیم: وجود مخلوق و موجودی در این عالم با نام «جنّ» و «شیطان» (= أجنّه و شیاطین)، حقیقتی غیر قابل انکار می باشد؛ چه آنکه در آیات و روایاتی فراوان، افزون بر خبر دادن از حتمیّت آفرینش چنین موجودی توسّط پروردگار کریم، از فعّالیت های خیر و شرّ آنان در این عالم نیز سخن به میان آمده است؛ شایسته است جهت کسب اطّلاع بیشتر، به کتاب «جنّ و شیطان» نوشتة جناب آقای علیرضای رجالی تهرانی مراجعه شود؛
نکتة دوّم:
از نگاه قرآن و روایات، «جنّ» و «شیطان»، دو موجود مستقلّ از هم محسوب نمی شوند؛ بلکه یک موجود است که به دو اسم  و تعبیر از او یاد می شود؛ در واقع« «جنّ»، اسم ذات است و «شیطان» اسم صفت؛ مثل اینکه می گوئیم: «زید عالم»؛
نکتة سوّم:
حیثیّت وجودی، جنّ اقتضائات خاصّ خودش را دارد؛ از جمله: نامرئی بودن و دیده نشدن است؛ قرآن کریم می فرماید: "یَا بَنِی آدَمَ لاَ یَفْتِنَنَّكُمُ الشَّیْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَیْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ یَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِیُرِیَهُمَا سَوْءَاتِهِمَا إِنَّهُ یَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لاَ تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیَاطِینَ أَوْلِیَاء لِلَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ" (27/ اعراف( : «ای فرزندان آدم! شیطان شما را نفریبد، آن گونه که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد، و لباسشان را از تنشان بیرون ساخت تا عورتشان را به آنها نشان دهد! چه اینکه او و همکارانش شما را می‌بینند از جایی که شما آنها را نمی‌بینید؛ (امّا بدانید) ما شیاطین را اولیای کسانی قرار دادیم که ایمان نمی‌آورند»!؛
نکتة چهارم:
مقصود از این دیده نشدن جن این است که برای همه کس قابل دیدن نیست؛ زیرا همانگونه که اشاره شد، جن از موجودات غیر محسوس است.( محمد تقی مصباح، معارف قرآن، ص 215)؛ ولی این سخن به این معنا نیست که هیچگاه و برای هیچکس قابل دیدن نیست؛ زیرا برگان و کارشناسان دینی گویند: «جن پدیده بسیار لطیفی است و توان انبساط و انقباض خود را دارد، در حالت عادی در حال انبساط است و قابل دیدن نیست، ولی اگر منقبض گردد، می توان او را دید و لمس کرد» (همان، ص 316)؛ در واقع دیدن جن به اراده او است، نه به اراده ما؛
نکتة پنجم:
ارتباط با جنّیان و به خدمت گرفتن آنها برای برخی از اولیاء الهی، امری ممکن است؛ قرآن در مورد سلیمان گوید: « نعمت‌هایی‌ که‌ خدا به‌ حضرت‌ عطا کرد: «و من‌ الجن‌ من‌ یعمل‌ بین‌ یدیه‌ باذنه» : «برخی‌ از جنیان‌ پیش‌ روی‌ او به‌ اجازة‌ پروردگارش‌ کار می‌کنند» (سباء : 12)؛
نکتة ششم:
از آیات قرآن به خوبی برمیآید که جنّیان و شیاطین هرگاه بخواهند می توانند به افرادی، القائاتی داشته باشن؛ از جمله: در آیة 102 سوره بقرة میخوانیم: «وَ ما كَفَرَ سُلَیْمانُ وَ لكِنَّ الشَّیاطِین‏ كَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ ...» : «سلیمان هرگز (دست به سحر نیالود و) كافر نشد، و لكن شیاطین كفر ورزیدند و به مردم‏ تعلیم سحر دادند»؛ درسورة أنعام آیه 121 نیز می خوانیم: «وَ إِنَّ الشَّیاطینَ لَیُوحُونَ إِلى‏ أَوْلِیائِهِمْ لِیُجادِلُوكُمْ وَ إِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ» : «و همانا شیاطین به دوستان خود پیغام مى‏دهند تا با شما ستیز كنند و اگر از آنها پیروى كنید در این صورت شما مشرك خواهید بود»؛
نکتة هفتم:
دیدن جن در سه حال صورت میپذیرد : الف- بصورت اتفاقی : که شاهد مثالهای زیادی دارد و برای خیلی از افراد پیش می آید و در شرایط خاص که قالبا در طبیعت اتفاق میافتد. ب- تسخیر : بوسیله شخصی که میخواهد جن را ببیند. ج- تمایل از طرف اجنه : برای کسب علم و دانش از پیامبران ، دانایان و بزرگان یا اموری دیگر مثل تقاضای ازدواج از طرف جن .
نکتة هشتم:
ارتباط با جن و رؤیت آن مستلزم به تسخیر در آوردن این موجود میباشد و برای مردم عادی راه دیگری ندارد یعنی حتما باید جن را به تسخیر کشید تا بتوان با او ارتباط داشت. البتّه به روش های مختلف می توان با جن رابطه برقرار کرد؛ از جمله:
۱ - طریقه اذکار : که شامل اورادی است که با مداوت به خواندن آن به مرور نهان جن آشکار خواهد شد.
۲ - اجرای اعمال : اجرای یک سری از اعمال متشکل از اوراد و اذکار و سوزاندنیها و... در کنار یکدیگر.
۳ - استفاده از مواد خاص : مثل سورمه هاییکه برای این منظور از مواد خاص طبیعی ترکیب و به چشم کشیده میشود.
۴ - تنهایی در طبیعت : با قرار گرفتن در طبیعت و تنها بودن بصورت مداوم در شرایط خاص ابتدا به شنیدن اصوات سپس به دیدن منتهی شود خیلی اوقات هم دیدن بصورت موقت رخ میدهد که باگذر زمان دائمی و ارادی میشود.
۵ - بزرگی روح : اینکه انسان به مرحله ای از بزرگی روح و قوت و قدرت معنوی برسد که بتواند جن و ماوراء را رویت کند و این قسمت خارج از بحث تسخیر است ، چون در این نوع از دیدن شما کسی از اجنه را به تسخیر در نمیآورید بلکه خود آنها به خدمتگذاری انسان در میایند و این مورد در روحانیون ادیان و مرتاضان بسیار دیده میشود.
هشدار :
چهار طریق ذکر شده اول قطعا با عوارض بسیار همراه خواهد بود که همگی به دلیل سنخیت نداشتن دو موجود ،هم از لحاظ طبیعی و هم از لحاظ معنوی و ماورائی است.
مسئله بسیار ظریفی که در این قسمت باید به آن توجّه شود اینکه: کسی که ارتباط با اجنّه برقرار میکند از هر طریق (چه ذکر، چه اجرای اعمال، چه ترکیبات، و چه طبیعت) قطعا به مشکل برمی خورد.
به استثناء پنجمین مورد که فرد در حین انجام گرفتن کارها قدرت روحی خود را بالا میبرد به این معنا که شما به مرحله ای میرسید که جن را میبینید نه اینکه او ظاهر میشود ؛ جن غول چراغ نیست که ظاهر شود.

تاریخ ارسال : شنبه 22 خرداد 1395  09:54 ق.ظ  | نویسنده :   قله بصیرت

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.